12 nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich
Już niebawem 12 nowoczesnych pociągów typu FLIRT wyjedzie na mazowieckie tory. To efekt umowy wykonawczej, jaką dziś podpisały Koleje Mazowieckie oraz Stadler Polska Sp. z o.o. Wartość zamówienia
to blisko 405 mln zł. Pociągi będą kursować na trasie Sochaczew-Warszawa-Celestynów.
Druga umowa wykonawcza to kontynuacja największego w historii polskiego kolejnictwa kontraktu na zakup 71 pociągów typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Pierwsza, na zakup 6 pojazdów, została podpisana w maju 2018 r.
– Ta umowa to kolejny krok w stronę rozwoju Kolei Mazowieckich, największego przewoźnika kolejowego na Mazowszu. Nowe pociągi to przede wszystkim nowe możliwości przewozowe, a tym samym wzrost bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. To właśnie z myślą o nich stale unowocześniamy tabor. Inwestujemy w nowoczesne, klimatyzowane i przestrzenne pociągi, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych czy rodziców z małymi dziećmi. Zdajemy sobie sprawę jak ważna i niezwykle potrzebna jest komunikacja publiczna na wysokim poziomie i robimy wszystko, by spełniać oczekiwania naszych mieszkańców – mówi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Szacunkowa wartość umowy wykonawczej na 12 ezt wynosi blisko 405 mln zł . To nie tylko zakup samych pojazdów, ale także świadczenie usług serwisowych, dostawa pakietu pozderzeniowego (naprawczego) oraz przeszkolenie pracowników. Koleje Mazowieckie, w ramach przewidzianego prawa opcji, będą miały również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.
– Konsekwentnie realizujemy największy kontrakt na zakup ezt w historii polskiej kolei. Razem z dzisiejszą, podpisaliśmy już dwie umowy łącznie na 18 pojazdów. Pierwsze pojazdy są już budowane w fabryce Stadler Polska w Siedlcach i zgodnie z umową wyjadą na trasę do Działdowa pod koniec roku. 12 ezt z dzisiejszego zamówienia będzie wozić pasażerów na trasie Sochaczew – Warszawa – Celestynów – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Pierwsze pojazdy zamówione dzisiaj wyjadą na tory w drugim kwartale 2020 r. Pozostałe będą odbierane sukcesywnie aż do końca 2021 r. Projekt „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I” POIS.05.02.00-00-0014/17, dofinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
w ramach działania 5.2. Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Projekt uzyskał wsparcie na poziomie 50% kwoty wydatków kwalifikowalnych.
Pociągi zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Ponadto pojazdy wyposażone będą w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).
Podpisując umowę na dostawę 12 pojazdów FLIRT, spółka Koleje Mazowieckie kontynuuje realizację podpisanej 17 stycznia 2018 r. umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych
z RPO WM 2014-2020 (dofinansowanie w wysokości 96,16 mln zł) oraz z POIiŚ 2014-2020 (dofinansowanie w wysokości 580 mln zł). Na realizację tej inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad 1 mld zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.
Zgodnie z harmonogramem umowy przedwstępnej KM i Stadler podpiszą jeszcze trzy kontrakty:
- umowę na dostawę kolejnych 12 pięcioczłonowych pojazdów do 29 lutego 2020 r. Pojazdy będą przeznaczone na trasę Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki;
- umowę na dostawę 15 pięcioczłonowych pojazdów do 31 sierpnia 2020 r. Pojazdy będą przeznaczone na trasę Góra Kalwaria/Czachówek – Modlin;
- umowę na dostawę 16 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2021 r. Pojazdy będą przeznaczone na trasę Warszawa – Tłuszcz.
Ze strony Stadlera umowę podpisali: Christian Spichiger, prezes zarządu oraz Tomasz Prejs, członek zarządu i dyrektor zarządzający siedleckiego zakładu. Ze strony Spółki KM reprezentowali Robert Stępień, prezes zarządu oraz Czesław Sulima, członek zarządu.
Foto: KM