50 nowoczesnych pojazdów zasili flotę Kolei Mazowieckich

Koleje Mazowieckie kupują kolejne nowoczesne pojazdy. Wartość zamówienia 50 ezt FLIRT  to ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) dostarczy Stadler Polska.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Dzisiaj, oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały tras między innymi:Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych zostaną zrealizowane
w terminie 24 miesięcy, tym samym pojawią się w połowie 2026 roku.

Nasza spółka kolejowa jest liderem wśród przewoźników regionalnych. Nie bez powodu. Sukcesywnie wymieniamy i modernizujemy flotę, budujemy nowoczesne zaplecza techniczne, pracujemy nad uruchamianiem nowych tras. To wszystko ma służyć temu, aby nasi mieszkańcy mogli szybko i wygodnie podróżować po regionie. Dziś podpisujemy umowę na kolejne duże zamówienie pojazdów FLIRT. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone już za dwa lata – zaznacza wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

Wartość umowy to ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) Komponent E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy.

50 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych pojazdów typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Pojazdy mają zostać dostarczone w ramach 4 umów wykonawczych:

1. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Dęblina, Skierniewic, Żyrardowa i Pilawy;

2. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Radomia, Działdowa i Ciechanowa;

3. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone             do obsługi tras z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza i Sochaczewa;

4. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone               do obsługi tras z Warszawy do Ostrołęki, Małkini, Łochowa i Tłuszcza.

5. dostawy pakietów naprawczo-pozderzeniowych dla EZT – dwie transze.

 

Znane i lubiane pociągi FLIRT z Mazowsza dla Mazowsza

W parku taborowym KM jest łącznie 10 czteroczłonowych oraz 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, które stanowią ponad 21% wszystkich pojazdów. Pojazdy tego typu to bestsellerowy model pociągów Stadlera, sprzedany już w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów.

 – Koleje Mazowieckie to dla nas ważny klient i partner – podkreśla Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna. Działalność Stadlera w Polsce została zapoczątkowana dzięki pierwszemu zamówieniu dla Mazowsza i Śląska. Kolejne zamówienia pozwoliły nam rozwijać działalność produkcyjną w Siedlcach oraz współpracę z lokalnymi dostawcami. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – zwiększenie produkcji siedleckiego zakładu oznacza dalszy rozwój Stadlera w Polsce, a także nowe zamówienia dla naszych licznych lokalnych partnerów i dostawców. Cieszę się, że poprzez dostawy naszych nowoczesnych pojazdów możemy mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie. Jestem przekonany, że pasażerowie mazowieckich tras powitają nowe jednostki FLIRT z radością.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełniają wymagania standardów TSI oraz norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.

W planach kolejne inwestycje

To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych 4 lat spółka pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto przewoźnik inwestuje w nowoczesne zaplecza techniczne niezbędne dla utrzymania pojazdów szynowych. Między innymi trwają prace związane z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie w Sochaczewie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*