E-recepta: od kiedy i dla kogo? Jak długo jest ważna e-recepta? Gdzie i jak można zrealizować e-receptę? Sprawdź jak to działa
Czym różni się e-recepta od tradycyjnej recepty?
Po pierwsze nie otrzymamy już papierowej recepty, a receptę elektroniczną. Zostanie ona wystawiona przez lekarza na komputerze, a następnie trafi na dysk internetowy, tzw. „chmurę”, do której będą mieć dostęp wszystkie apteki w Polsce.
Po drugie, pacjent po zarejestrowaniu się na „Internetowym Koncie Pacjenta”, będzie miał dostęp do swojego konta, a tam będzie mógł zobaczyć e-receptę. Nowe recepty będą drukowane naszym pacjentom przez pierwsze 2 miesiące po to, aby łatwiej oswoić się z noworoczną zmianą.
Jak długo będzie ważna e-recepta?
Wraz ze zmianą sposobu wystawiania recept, zmieni się ich termin ważności. Od 1 stycznia 2020 r. recepty elektroniczne będą ważne:
- w przypadku antybiotyków – 7 dni od daty wystawienia,
- w przypadku leków psychotropowych, prekursorów i środków odurzających – 30 dni od daty wystawienia,
- w przypadku preparatów immunologicznych – 120 dni od daty wystawienia,
- pozostałe leki będzie można wykupić nawet w ciągu 365 dni od daty wystawienia e-recepty pod warunkiem oznaczenia przez lekarza późniejszej daty realizacji e-recepty.
Jak otrzymać e-receptę na e-mail lub SMS? Logowanie się do IKP.
Przed pójściem do lekarza należny zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) przy pomocy Profilu Zaufanego na pacjent.gov.pl i zweryfikować swój numer telefonu oraz adres e-mail. W zakładce „Moje konto” wybierz rodzaj powiadomień: SMS lub e-mail (albo jedno i drugie).
Jeśli logujesz się do IKP po raz pierwszy, możesz już w pierwszym kroku podać swój numer telefonu i/lub adres e-mail, na który będziesz otrzymywać powiadomienia.
Tak zrealizujesz receptę
Na początku listy niezrealizowanych recept wyświetlane są recepty właściciela mTożsamości, a następnie recepty jego podopiecznych oraz osób które udzieliły mu pełnomocnictwa. Udzielenie pełnomocnictwa możliwe jest z wykorzystaniem funkcjonalności m.in. udostępnianych z poziomu Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl).
Zlecenie na lekarstwa możesz zrealizować na dwa sposoby:
- Podając numer PESEL osoby na którą wystawiona została recepta oraz cyfry wyświetlone pod kodem QR.
- Okazując do zeskanowania ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR.
Jeśli apteka – np. w wyniku awarii sieci – nie ma dostępu do systemu recept (P1 eZdrowie), możliwe jest zrealizowanie recepty w trybie off-line. W tym celu na ekranie telefonu należy dotknąć pola „Pobierz PDF”. W ten sposób można pobrać kod QR, po zeskanowaniu którego aptekarz będzie posiadał wszystkie niezbędne informacje umożliwiające realizację recepty.
E-recepta. Co w przypadku awarii systemu?
E-recepty działają dzięki systemowi informatycznemu, który czasem może ulec awarii. Co wówczas ma zrobić pacjent? W razie awarii systemu e-recept lekarz może w gabinecie wystawić receptę papierową. Gdy mamy już e-receptę, a system przestał działać, wówczas możemy wykupić przepisane leki na podstawie: wydruku informacyjnego (wydruku e-recepty), okazując treść wiadomości e-mail zawierającego e-receptę lub e-receptę zapisaną w aplikacji mObywatel na smartfonie. Dodatkowo należy okazać w aptece dokument tożsamości oraz złożyć pisemne oświadczenie, że recepta nie została wcześniej zrealizowana