W Radomiu powstanie baza Kolei Mazowieckich
Już w przyszłym roku Koleje Mazowieckie będą mieć nowe zaplecze techniczne zlokalizowane w Radomiu. Będą tutaj wykonywane bieżące prace utrzymaniowo-naprawcze pociągów kursujących w subregionie radomskim. Wczoraj marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik oraz wicemarszałek Rafał Rajkowski przedstawili szczegóły koncepcji projektowej. Wartość przedsięwzięcia to prawie 75 mln zł.
Tego typu bazy są nie tylko istotne dla polepszenia jakości transportu kolejowego, co podkreśla marszałek Adam Struzik. – To ważny impuls dla rozwoju południowej części województwa mazowieckiego. Baza utrzymaniowo-naprawcza zlokalizowana w Radomiu to nie tylko poprawa usług transportowych, ale także nowe miejsca pracy. Zatrudnienie znajdzie tu około 50 osób.
Spółka Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju. Poza zakupem nowoczesnych pojazdów, a także modernizacją tych starszego typu, w swojej strategii stawia także na rozwój zapleczy technicznych. Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu. W październiku ubiegłego roku został rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Spółka INTOP Warszawa, z którą Spółka KM 25 października 2023 r. podpisała umowę. – Realizacja tej inwestycji to kolejny dowód na to, że jako samorząd województwa mazowieckiego działamy kompleksowo. Stawiamy nie tylko na modernizację taboru i zakup nowych pojazdów. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi inwestujemy też w rozbudowę bazy technicznej, która umożliwi utrzymanie taboru w doskonałym stanie technicznym, a tym samym zapewni pasażerom sprawny i bezpieczny transport – zauważa wicemarszałek Rafał Rajkowski.
W nowym zapleczu, zlokalizowanym przy ulicy Tadeusza Mazowieckiego w Radomiu, wybudowany zostanie budynek administracyjno-biurowy oraz myjnia przejazdowa z systemem przeciwoblodzeniowym a także tory postojowe wraz z siecią trakcyjną, magazynem materiałów niebezpiecznych, pomieszczeniem na odpady przemysłowe. – Umowa przewiduje szybką realizację prac w systemie zaprojektuj i wybuduj – wylicza przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” Waldemar Kuliński. – Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Gwarancja jakości na wybudowaną bazę utrzymaniowo-naprawczą wraz z infrastrukturą kolejową wynosi 8 lat.
W nowo wybudowanym zapleczu technicznym będą wykonywane prace utrzymaniowe pojazdów kolejowych w poziomach utrzymania P1 – P2, a w przyszłości również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac utrzymaniowych nawet czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Realizacja tej inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje: Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Warka, Radom – Drzewica, Radom – Dęblin.
Ponadto w ciągu najbliższych czterech lat Spółka KM, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowanych do obsługi między innymi połączeń kolejowych do Radomia.
– Mam nadzieję, że budowa nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej wpłynie pozytywnie na rozwój subregionu radomskiego, a także na polepszenie jakości oferowanych przez Koleje Mazowieckie usług przewozowych – wskazał Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy KM.
– Po wielkich inwestycjach w zakup nowego taboru, czy dużych modernizacjach istniejących obiektów utrzymaniowo-naprawczych pojazdów kolejowych na Mazowszu, nadszedł czas na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie, w Sochaczewie – dodał Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Wykonawca zakończył też prace związane z projektem koncepcyjnym inwestycji i jest w trakcie przygotowywania projektu budowlanego dla uzyskania pozwolenia na budowę. Zakończenie inwestycji zaplanowano na IV kwartał 2025 r.
– Liczę na to, że dotychczasowa dobra współpraca ze spółką Koleje Mazowieckie utrzyma się przez cały czas realizacji umowy i pozwoli nam jako firmie dotrzymać terminu oraz założeń zawartych w niej. Pragnę zapewnić, że jako wykonawca wspólnie z projektantami dołożymy wszelkich starań, aby przedmiotowa inwestycja spełniała oczekiwania – podsumował Edward Głaz, Prezes Zarządu Intop Warszawa.
Źródło: Koleje Mazowieckie