Akcja „Dobra Torba” na ratunek Bankom Żywności
23 września 2021 roku rusza druga odsłona akcji Dobra Torba, realizowanej przez sieć Biedronka. Podobnie jak w poprzedniej edycji, z każdej sprzedanej papierowej Dobrej Torby, do Banków Żywności trafi 20 groszy. Dodatkowym elementem akcji jest edukacja Konsumentów. Dobra Torba uczy właściwego przechowywania produktów, a tym samym inspiruje do zmiany nawyków i ograniczenia marnowania żywności.
Dobra Torba to wspólna inicjatywa sieci Biedronka i Federacji Polskich Banków Żywności, która doskonale wpisuje się w misję Banków Żywności – z jednej strony pomaga ratować żywność przed zmarnowaniem, a z drugiej strony przyczynia się do pomocy osobom najbardziej potrzebującym. Bardzo istotnym elementem jest tutaj również wartość edukacyjna.
Pierwsza edycja akcji miała miejsce w maju 2019 roku. Sieć Biedronka rozpoczęła sprzedaż specjalnej edycji toreb papierowych, z której część przychodu została przekazana na wsparcie działalności Banków Żywności. Dobra Torba była pierwszą, papierową torbą w sklepach Biedronka. Sprzedała się w ilość 1 mln sztuk, co tym samym spowodowało, iż sieć przekazała na rzecz Federacji 200 000 złotych. Fundusze zostały przekazane do 31 Banków Żywności, gdzie zostały spożytkowane na pokrycie kosztów transportu żywności, jej magazynowania i dystrybucji.
Sieć Biedronka współpracuje z Bankami Żywności od 2016 roku. Przez cały okres współpracy przekazała Bankom prawie 15 tysięcy ton żywności o łącznej wartości 38 927 033,78 zł.
Walka z marnowaniem żywności jest dla Biedronki kluczowa. W 2020 roku niemal 2 tys. naszych sklepów przekazało w sumie 12,4 tys. ton żywności z krótkim terminem przydatności do spożycia, wartej ponad 130 mln zł. Odbiorcami darowizn były organizacje pożytku publicznego, w tym Banki Żywności. Przy okazji nowej odsłony Dobrej Torby do włączenia się w działania na rzecz niemarnowania żywności chcemy zaprosić również naszych klientów. Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej akcji, gdzie znajdą Państwo podpowiedzi jak zapobiec marnowaniu żywności dzięki właściwemu jej przechowywaniu. Karolina Błońska – starsza menedżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka.
Codzienna praca Banków Żywności pociąga za sobą spore nakłady finansowe, które wynikają z odbioru produktów spożywczych ze sklepów, ich magazynowania, ewidencji oraz dystrybucji do organizacji partnerskich. Wejście w życie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, zwiększyło skalę działań logistycznych, a tym samym kosztów.
– Tego typu inicjatywy mają ogromne znaczenie, ponieważ dodatkowe finansowanie pozwala nam sprawniej zarządzać dystrybucją żywności, tym samym zwiększać ilość ratowanej żywności. Jednocześnie Dobra Torba staje się nośnikiem treści edukacyjnych. Również daje nam szansę na bezpośrednie dotarcie z przekazem do Konsumenta – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Tegoroczna edycja akcji przebiegać będzie pod hasłem Nie marnuję, bo dobrze przechowuję. Nowa odsłona toreb ma pokazywać konsumentom jak właściwie przechowywać jedzenie, aby jak najdłużej zachować jego przydatność do spożycia, a tym samym zmniejszyć ilość marnowanej żywności. Dzięki nadrukom na torbach oraz dedykowanej stronie internetowej klienci będą mogli dowiedzieć się między innymi: które warzywa i owoce przechowujemy w lodówce, a które w cieplejszym środowisku, jak właściwie przechowywać mięso oraz po czym poznać, że produkty uległy zepsuciu.
Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, ciągle jako społeczeństwo nie mamy wystarczającej wiedzy ekologicznej, co potwierdza również fakt, iż rocznie gospodarstwa domowe odpowiedzialne są aż za 3 mln ton zmarnowanej żywności. Wzrost świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa oraz ograniczanie marnowania żywności jest misją Banków Żywności, a działania podejmowane przez sieć Biedronka pozwalają dotrzeć z wiedzą ekologiczną do szerokiego grona odbiorców, pomagając przy tym lokalnym Bankom w realizacji ich misji.
Sprzedaż „Dobrej Torby” rozpocznie się 23 września. Więcej informacji o działaniach Biedronki i Banków Żywności oraz kampanii na stronie www.biedronka.pl/dobratorba.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera z supermarketów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, noclegowni, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Poza ratowaniem żywności Federacja zajmuje się edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost świadomości ekonomicznych, społecznych i ekologicznych konsekwencji marnowania żywności wśród konsumentów.
Źródło: Federacja Polskich Banków Żywności