Koncert nr 575 pt. „Perły muzyki polskiej”
Muzeum Romantyzmu w Opinogórze zaprasza na koncert nr 575 pt. „Perły muzyki polskiej” w wykonaniu: Magdaleny Idzik, solistki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie – mezzosopran i Roberta Morawskiego – fortepian. Koncert poprowadzi Andrzej Krusiewicz. Koncert odbędzie się 12 sierpnia (niedziela) w muzealnej Oranżerii o godzinie 12:00. Wstęp na koncert to koszt 15 zł.
Magdalena Idzik – solistka Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, mezzosopran. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu „Śpiewnik domowy” Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. W swoim bogatym repertuarze artystka ma wiele partii mezzosopranowych, między innymi w takich operach jak: „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego, „Jaś i Małgosia” Engelberta Humperdincka, „Straszny dwór”, „Hrabina” Stanisława Moniuszki, „Wesele Figara”, „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Krakowiacy i Górale” Karola Kurpińskiego, „Łucja z Lammermoor” Gaetano Donizettiego, „Magiczny Doremik” Marty Ptaszyńskiej, „Janek” Władysława Żeleńskiego, „Jaskółka”, „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego, „Podróż do Reims” Gioacchino Rossiniego, „Salome” Richarda Straussa, „Carmen” Georgesa Bizeta, „Rigoletto” Giuseppe Verdiego. Śpiewała także rolę Hudel w musicalu „Skrzypek na dachu”. Maddalenę w „Podróży do Reims” kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival. Z zespołem Opery Narodowej uczestniczyła w występach gościnnych na Cyprze, w Japonii i Hiszpanii. Bogaty i nieustannie poszerzany jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą. Oklaskiwała ją publiczność sal koncertowych w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Kopenhadze, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Michał Nestorowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Tadeusz Wojciechowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Alberto Zedda, Marcello Rota, Will Crutchfield, Antonino Fogliani, Valery Gergiev, Tiziano Severini oraz z cenionymi reżyserami, są to między innymi: Mariusz Treliński, Marta Domingo, Janusz Józefowicz, Achim Freyer, Martin Ottava, Emilio Sagi. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu „Requiem” Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w piątą rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła w słynnym koncercie galowym Andrea Bocellego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury.
Robert Morawski – fortepian
Polski pianista kameralista. Uczeń Bronisławy Kawalla i Jerzego Marchwińskiego. Po raz pierwszy wystąpił w Filharmonii Narodowej mając siedem lat. Koncertuje w kraju i zagranicą, między innymi w Niemczech, Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Szwajcarii, Włoszech, Norwegii i Francji oraz w Kanadzie i USA. Występuje z wybitnymi artystami: Wanda Bargiełowska-Bargeyłło, Urszula Kryger, Aleksandra Kurzak, Iwona Hossa, Anna Kutkowska-Kass, Alison Pearce, Iwona Socha, Katarzyna Trylnik, Aga Wińska, Agnieszka Wolska, Joanna Woś, Małgorzata Walewska, Vadim Brodski, Marcin Bronikowski, Christian Danowicz, Andrzej Dobber, Robert Gierlach, Romuald Gołębiowski, Krzysztof Jakowicz, Stefan Kamasa, Sylwester Kostecki, Rafał Kwiatkowski, Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Pławner, Kazimierz Pustelak, Artur Ruciński, Tomasz Strahl, Dima Tkaczenko, Sławomir Tomasik, Janusz Wawrowski, Adam Zdunikowski, Marcin Zdunik, Camerata Quartett, Camerata Vistula, Michał Klauza, Sławomir Chrzanowski, Marek Moś. Wspólnie z Danielem Olbrychskim i Krzysztofem Jakowiczem występuje z recitalami polskiej poezji i muzyki. Laureat wielu prestiżowych nagród. Zdobywca Fryderyka 2011 (wraz ze skrzypkiem Sławomirem Tomasikiem). Otrzymał nagrody dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych w Polsce (Warszawa, Nowy Sącz, Katowice, Bydgoszcz). Zdobył II nagrodę na Konkursie Kameralnym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i zagranicą. Dokonał prawykonania utworów współczesnych kompozytorów: W. Lutosławski, A. Kościów, A. Jastrzębska, P. Zych, S. Yamauchi, S. Krajewski, Marcin Jachim. Posiada repertuar obejmujący dzieła od muzyki dawnej do ostatnich dziesięcioleci. Jest pianistą Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie i kierownikiem zespołu pianistów. Dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i dla Telewizji Węgierskiej oraz płyt dla firm Acte Prealable, Dux, WW open sources, CD Accord, Sarton.
Andrzej Krusiewicz – konferansjer
Absolwent filologii rosyjskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem doc. dr hab. Bohdana Galstera poddał analizie teorię i praktykę przekładu literackiego w okresie od romantyzmu po współczesność. W Polskim Radio – od 1977 roku. Zdobył duże doświadczenie spikersko-lektorskie, realizując różne formy: reklamy, teksty informacyjne, felietony, prozę literacką, poezję. Wieloletni współautor cyklu nocnych programów poświęconych zachowaniom emocjonalnym i zjawiskom społecznym, gdzie kanwę do rozmów ze słuchaczami stanowiły sztuki teatralne. Współautor kilkudziesięciu audycji historycznych z cyklu Kronika 1939 roku. Stale współpracuje w charakterze lektora z Polskim Związkiem Niewidomych. Czyta listy dialogowe w filmach przygotowywanych do emisji i na żywo w kinach. Ma bogate doświadczenie w prowadzeniu koncertów estradowych o różnej formule: oficjalnych, okolicznościowych, typu show, poświęconych muzyce rozrywkowej i poważnej, zgodnie z zapotrzebowaniem – także dwujęzycznie (angielski).
Źródło: Muzeum Romantyzmu w Opinogórze