Nowe połączenia dla Warmii
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 2, która prowadzi na Warmię i Mazury, powstanie 33 km nowych szlaków kolejowych, a 15 km istniejących zostanie zmodernizowanych. Tym samym czas dojazdu z Warszawy do Olsztyna skróci się o ponad 40 minut – i wyniesie 2 godz.
Szprycha nr 2 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego ze stolicą województwa warmińsko-mazurskiego. W ramach Programu CPK powstaną 33 km nowej linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Warszawa Choszczówka – Kątne (w rejonie Nasielska). Wydzielenie ruchu dalekobieżnego na tym odcinku powinno zwiększyć prędkość pociągów i dać dodatkową przepustowość dla transportu aglomeracyjnego na dotychczasowej linii kolejowej nr 9 przez Nowy Dwór Mazowiecki.
Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, przewidzianych dla szprychy nr 2, szybciej dojedziemy do malowniczego Ciechanowa z jego słynnym Zamkiem Książąt Mazowieckich. Dalej trasa poprowadzi nas przez Działdowo, gdzie podziwiać możemy m.in. kościół św. Wojciecha i zabytkowy XVII-wieczny Ratusz i dalej aż do perły Warmii, czyli Olsztyna. Korzyści dla mieszkańców? Podróż z Olsztyna do Warszawy skróci się o ponad 40 minut (do 2 godzin), a z Ciechanowa do Olsztyna o 20 minut (i wyniesie 1 godz. 20min). Jak wynika z danych GUS, w powiatach wzdłuż tej trasy mieszka łącznie ponad 755 tys. osób.
– Korzyści z inwestycji kolejowych są oczywiste. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Ciechanowa, Działdowa i Olsztyna. Szprycha skokowo poprawi dostępność transportową jednego z najpiękniejszych obszarów Polski, czyli Warmii – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
Plan zakłada, że w ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Źródło: Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.