Od 17 listopada można zastrzec numer PESEL
Od 17 listopada 2023 będzie można zastrzec swój numer PESEL. To usługa, która pojawi się m.in. w aplikacji mObywatel. Dzięki niej nikt nie weźmie kredytu, ani nie kupi sprzętów na raty, bez waszej wiedzy i zgody.
Zastrzeżenie numeru PESEL — jak to zrobić?
W celu zastrzeżenia numeru PESEL wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl lub skorzystać z aplikacji mObywatel. Co więcej, zastrzeżenia numeru PESEL będzie można dokonać także w placówce bankowej oraz na poczcie. Jest również opcja zrobienia tego osobiście w dowolnym urzędzie gminy:
Po co zastrzegać numer PESEL?
=> Dzięki temu oszuści nie wykorzystają naszego numeru PESEL bez naszej wiedzy i zgody – np. nie wezmą kredytu na nasze dane, nie kupią sprzętu na raty, nie sprzedadzą nieruchomości, nie wyrobią duplikatu karty SIM, która może być potem użyta do autoryzowania transakcji wykonanych przez złodzieja w instytucji finansowej.
=> Ustawa zobowiązuje określone podmioty do weryfikacji zastrzeżenia przy czynnościach najbardziej narażonych na kradzież tożsamości. Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki. Do tego czasu osoba pełnoletnia może zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.. Czytaj więcej w LEX: Rola podmiotów rynku finansowego w ograniczaniu niektórych skutków kradzieży tożsamości >
=> Każda osoba będzie miała wgląd w historię tego, kto sprawdzał jej numer PESEL.
=> Nowe przepisy zdejmują też z osoby, która padła ofiarą przestępstwa, a zastrzegła numer PESEL, obowiązek dowodzenia, że to nie ona zaciągnęła zobowiązanie.
info:prawo.pl
fot.gov.pl