Pojazdy FLIRT pod nadzorem ETCS Poziomu 2

Europejski System Sterowania Pociągiem, czyli European Rail Traffic Management System, to dla polskiej kolei prawdziwa rewolucja. Wdrożenie systemu oznacza przede wszystkim znaczące zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz przepustowości linii. Od 13 grudnia br. wszystkie pojazdy FLIRT3 Kolei Mazowieckich kursujące na linii nr 9 jeżdżą pod nadzorem ETCS Poziomu 2.

ETCS to obecnie jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów kontroli bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów. Jego podstawową cechą jest interoperacyjność, co oznacza, że system odpowiada standardom sterowania pojazdem obowiązującym w całej Europie.

Pojazdy FLIRT3 CE produkcji Stadlera zostały wyposażone w ETCS GUARDIA – pokładowy system bezpieczeństwa pociągu opracowany przez spółkę joint venture  MerMec i Stadler-AngelStar. Zaletą ETCS GUARDIA jest to, że obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to, że pojazd wyposażony w urządzenia pokładowe ETCS może także korzystać z systemów specyficznych dla danego kraju – dla Polski jest to system SHP. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu.

Dla podróżnych prowadzenie ruchu pod nadzorem ETCS to przede wszystkim zdecydowany wzrost poziomu bezpieczeństwa. Jest to możliwe dzięki nadzorowaniu pracy maszynisty przez ten system.

Zadaniem systemu jest m.in. nadzorowanie decyzji podejmowanych przez maszynistę. Dlatego system ETCS ogranicza do minimum wystąpienie błędu ludzkiego, który jest często przyczyną pierwotną w całym ciągu zdarzeń prowadzących do wypadków kolejowych – przyznają odpowiedzialni za wdrożenie ETCS w Kolejach Mazowieckich Daniel Złotkowski i Mariusz Dąbrowski, maszyniści instruktorzy.

Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy pociągów Kolei Mazowieckich wszystkie z dotychczas odebranych przez KM pojazdów ezt ER160 FLIRT produkcji Stadlera mają możliwość jazdy pod nadzorem ETCS Poziomu 2 (kursujące na linii nr 9). Dziś odbył się odbiór dwóch kolejnych pojazdów, zaś do końca roku przewoźnik odbierze jeszcze jeden pojazd. W sumie na koniec roku będzie dysponował 18 pojazdami tego typu.

Cieszę się z dwóch powodów – po pierwsze z tego, że nasz park taborowy powiększył się
o kolejne nowoczesne pojazdy, co naturalnie przekłada się na podwyższenie standardów podróży. Drugi powód to właśnie system ETCS oraz gwarantowany przez niego najwyższy poziom bezpieczeństwa, które w aspekcie jakości podróży zajmuje czołowe miejsce
– mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Źródło/foto: KM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*